Cognitief talent ondersteunen in de doorgaande lijn
Preview Text
Onderwijsadviesbureau Het ABC informeert jou met deze nieuwsbrief over actualiteiten of een thema.
Het thema van deze editie is begaafdheid.
|
|
|
|
Cognitief talent ondersteunen in de doorgaande lijn |
|
|
|
In deze nieuwsbrief aandacht voor de juiste ondersteuning voor cognitief talentvolle leerlingen? Hoe bied je hen een passend onderwijsaanbod voor een optimale ontwikkeling? Schrijf je in voor het gratis online webinar 'Hoe (h)erken je (hoog)begaafdheid bij pubers' in de Week vd Hoogbegaafdheid.
|
Wat maakt een verrijkingsgroep waardevol? |
|
|
|
Het doel van zo'n groep is niet zozeer het uitbreiden van kennis, maar het verder ontwikkelen van denk- en leervaardigheden, ofwel groeidoelen.
Het concept Different Day voor verrijkingsgroepen is nu naast de bovenbouw ook beschikbaar voor de middenbouw. Hierbij heeft ieder groeigebied een eigen dier als symbool. Wil jij ook werken aan talentontwikkeling voor kinderen uit groep 3, 4 en 5? Lees hier verder.
|
|
|
|
Peergroup onderwijs in het VO |
|
|
|
Naast compacten, verrijken en versnellen is er nog een andere mogelijkheid om te voorzien in de onderwijsbehoeften van VO-leerlingen met hoge cognitieve capaciteiten: peergroup onderwijs.
De vertrouwde omgeving van de peergroup zorgt ervoor dat zij worden uitgedaagd, leren samenwerken en kennis delen met medeleerlingen van een vergelijkbaar niveau. Lees meer over deze bewezen methode voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in het VO.
|
|
|
|
Online webinar 'Hoe (h)erken je (hoog)begaafdheid bij pubers |
|
|
|
De ‘goede’ leerling komt tot de derde klas havo/vwo probleemloos mee en raakt dan opeens in een negatieve modus en presteert steeds slechter. Herken je dat? En wat doe je daaraan?
Met praktische tips nemen we je mee in de (on)mogelijkheden waar deze leerling mee worstelt.
? Maandag 11 maart ? 16:00 - 17:00uur ?? Marijke Niele, Specialist Begaafdheid
|
|
|
|
|
Tip voor de praktijk: prikkelende vragen stellen |
|
|
|
Het stellen van vragen aan leerlingen doen we om te checken of leerlingen opletten en om te controleren of ze de stof hebben begrepen. Maar hoe vaak stellen we vragen die ervoor zorgen dat alle kinderen aangaan? ABC'er Lisanne Manintveld geeft leraren in het PO een mooi voorbeeld om dit toe te passen in de praktijk. En legt uit hoe jij in jouw klas alle kinderen aanzet tot analyseren, evalueren of – misschien wel het allerleukst - creëren!
|
|
|
|
|
Meer weten over passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen? www.hetabc.nl/begaafdheid |
|
|
|
|
Je ontvangt de nieuwsbrief, omdat je hiervoor bent aangemeld. Toch liever afmelden?
|
|
|
|
|
|