Onderwijsadviesbureau Het ABC informeert jou met deze nieuwsbrief over actualiteiten of een thema.
Het thema van deze editie is taal.
|
|
|
|
Iedere les een taalbril op! |
|
|
|
In deze nieuwsbrief aandacht voor:
- Ondersteuning van meertalige leerlingen: de methodiek Zien is Snappen
- Close reading: gratis download (PO) en online webinar (VO)
- Een nieuwe taal/spellingmethode voor jouw school
- Download nu de ABC-boekenlegger!
|
Kleurrijke verhalen: de kleurengrammatica van Zien is Snappen |
|
|
|
Thematisch werken en tegelijkertijd bezig zijn met grammatica? Onderwijsadviseur Merel maakt graag gebruik van de creativiteit en het enthousiasme van haar leerlingen. "Maak je eigen sprookje met behulp van de kleurengrammatica van Zien is Snappen."
Samen met de kinderen heeft zij personages, dieren, dingen, acties, plaatsen en tijden bedacht. Daarna zijn deze verwerkt in kleurenstroken. Al giechelend plakten de kinderen hun strookjes op. "Kan het echt dat ‘De schoenen vliegen op de auto om negen uur’?"
Informatie over de training Zien is Snappen
|
|
|
|
|
PO: Close reading 'De spreekbeurt van de vos over de gans' |
|
|
|
Welk cijfer zouden jullie de vos geven voor zijn spreekbeurt over de gans?
Dit zou zomaar een vraag kunnen zijn uit een derde Close reading sessie. Bij deze aanpak voor begrijpend lezen en luisteren ga je namelijk dieper graven in een tekst. In drie sessies ga je op zoek naar de onderliggende gedachte van een tekst.
Hierbij staan het zoeken in de tekst, interactie en de kracht van herhaald lezen centraal: je leest eenzelfde rijke tekst drie keer en duikt er steeds iets dieper in, op zoek naar de kern van de tekst.
Download drie gratis sessies Close reading
|
|
|
|
|
Online webinar 'Close reading in het VO' |
|
|
|
25% van de 15-jarigen dreigt laaggeletterd te worden. Daarnaast keldert het leesplezier van Nederlandse jongeren. Daar moeten we wat aan doen!
Onderzoek toont aan dat het herhaald lezen en begrijpen van complexe teksten zorgt voor een significante winst in leerresultaten (Fisher, Frey, Lapp, 2012). Wij laten je zien hoe je dit kan doen door middel van Close Reading.
Ben jij erbij?
Donderdag 16 mei 16:00 - 17:00 uur
Merel Luberti, Taalkundige en Onderwijsadviseur Taal
|
|
|
|
|
Welke taal-/spellingmethode? |
|
|
|
Ken je dat? Jullie taal-/spellingmethode is aan vervanging toe, maar welke nieuwe methode past bij jullie school? Als je je gaat verdiepen in nieuw verschenen methodes blijkt al snel dat alle uitgevers hebben ingespeeld op de nieuwe visie rondom taal/leesonderwijs. Taal en lezen wordt niet meer als doel, maar als middel gezien om het hoofddoel -kennis van de wereld opdoen- te bereiken.
Ben je benieuwd welke taal-/spellingmethode bij jouw school past? Ben je op zoek naar onafhankelijk advies over deze methodes? Neem dan contact op met Het ABC.
|
|
|
|
Heel Holland Leest - de ABC Boekenlegger |
|
|
|
Alle lezers klaar? Lezen maar! Onze vakgroep taal heeft een boekenlegger ontwikkeld om leesmotivatie, maar ook het praten over lezen, te stimuleren. Heb jij de boekenlegger al gezien? Leerlingen vullen in wanneer ze begonnen zijn met lezen en laten weten wat ze van het boek vinden. Daarna laten ze de boekenlegger in het boek zitten voor de volgende lezer. Hebben zij dezelfde mening?
De boekenlegger is te vinden en te downloaden op onze website
voor vele kilometers aan leesplezier.
|
|
|
|
|
Ben je voor professionalisering van jouw schoolteam op zoek naar deskundigen op het gebied van taalgericht vakonderwijs, meertaligheid of geïntegreerd leesonderwijs? Neem dan contact met de vakgroep taal van Het ABC.
|
|
|
|
|
|
|
Je ontvangt de nieuwsbrief, omdat je hiervoor bent aangemeld. Toch liever afmelden?
|
|
|
|